Saturday, 21 January 2012

Pilihan keluarga..masih relevan?

Dalam keadaan dunia masa kini..pelbagai masalh boleh timbul..termasuklah perkara-perkara seperti tajuk diatas..secara tidak langsung kita perlu mengambil tahu sedikit sebanyak untuk mengelakkan perkara2 yang tak diingini daripada berlaku pada kita..banyak juga drama2 di tv dan filem2 yang sering mengangkat masalah perkahwinan ini sebagai tema penceritaan mereka..antaranya drama tv asmara dan adamaya n filem ombak rindu..



Antara selebriti yang bersetuju dengan pilihan keluarga

kalau kita perhatikan ending cerita2 sebegini sentiasa berbeza2..seperti adamaya dan asmara yang happy ending..sebaliknya ombak rindu yang mana pilihan keluarga tidak berjaya..mungkin kita boleh buat sedikit kesimpulan kat sini yang tidak semua perkara n keadaan boleh diterima oleh semua orang.

aku telah membuat sedikit reseach ape antara faktor-faktor yang mungkin boleh membuatkan perkahwinan pilihan keluarga ini terjadi..antaranya :

1.Mempunyai agenda tersendiri pada kedua-dua belah pihak mungkin dari segi harta, kuasa dan sebagainya. 

2.Telah melakukan perjanjian sejak anaknya dilahirkan untuk menjaga martabat keluarga.

3.Menganggap pilihanya adalah terbaik dan membuatkan anaknya gembira selepas berkahwin.



aku juga mencari beberapa pendapat daripada orang ramai mengenai isu ini..kat bawah ni antara pendapat yang bersetuju dengan perkahwinan pilihan keluarga..





ade juga yang tak setuju..macam kat bawah ni :








 mungkin carian aku agak kurang tapi ape yang dapat aku lihat..memang yang tidak setuju lebih memonopoli lah..ini pula mungkin boleh dijadikan panduan dalam memilih pasangan..



 pada pendapat aku pula pilihan keluarga ini ada baik dan buruknya..kita sebagai seorang yang bijak membuat keputusan mungkin boleh melakukan sembahyang sunat istikharah jika dah menemui jalan buntu..mungkin ini yang terbaik..yup!

akhir sekali aku nak berkongsi cara yang mungkin boleh kita lakukan klu berada dalam situasi diatas..

click gambar untuk lebih jelas

komen2 diatas diambil daripada : nusha1706

KEEP IN TOUCH!!!  =)






3 comments:

  1. mane2 pon boleh .. ikot kehendak n citarasa masing2 .. tu semua jodoh kan .. :)

    ReplyDelete
  2. xper.. depends dgn diri sendiri.. yang penting solat istikharah dulu sblm nak buat keputsan dgn pasangan.. skrg ni sama ada jodoh sendiri atau jodoh dr ibu bapa pun, yg penting pasangan dua2 tu pandai jaga rumah tangga sebaik2nya...

    ReplyDelete
  3. x kisah laa jodoh pilihan keluarga atau pilihan sndiri.
    kalau da memg jodoh, xnk xnk pn, dy tetap jodoh kte.
    x semestinya kekasih yg ade skarang ni milik kita selamanya kan.

    ReplyDelete

Nur Sihat - Rahsia untuk anda!