Monday, 9 April 2012

18 Iklan yang TERLAMPAU kreatif !!!

siapa terfikir ayam boleh duduk selesa dalam kuali masak? singa berambut lurus? bau nafas sampai burung boleh mati? boleh terbangkan belon udara panas lepas makan spicy pringles?

Itu semua melampau dan kita tahu takkan berlaku. Tapi bila kita bercakap tentang pengiklanan, itulah yang sering kita nampak, Mereka cuba untuk menarik perhatian kita dengan iklan yang kreatif dan ada menerapkan unsur-unsur humor di dalamnya.

Jom kita tengok iklan yang sangat kreatif ni.!

Bose headphone dengan noise cancellation
Lazer bike helmet
16 lagi iklan kreatif dengan membaca entry ini sepenuhnya...

Senior self-defense
Pepsi twist lemon
Timotei hair product
Nikol baking dish
Softnener softlan ultra
Alka seltzer
Spicy pringles
Vitamin dynaKids
Brazilian lottery
Chupa chups
WMF knives
Foot Cream Tolnaftate
Listerine mouthwash
Pedigree
Lamborghini Tractors
Bad food – bad dog
security glass!

Daripada pemerhatian aku, selepas melihat semua iklan-iklan diatas, mungkin aku boleh bagi sedikit tips yang serba sedikit boleh membantu produk-produk untuk mempromosikan barang mereka dengan cara yang kreatif dan meyakinkan.

1. Fikirkan sesuatu perkara yang hiperbola bila orang menggunakan produk anda.
2. Buat iklan yang diluar daripada logik akal.
3. Biar berlebih-lebihan kerana itu melambangkan keyakinan.
4. Pastikan iklan anda fokus kepada kebaikan produk yang anda ingin promosikan.

Aku bukan berbakat atau pun berpengalaman dalam bidang pengiklanan, tapi daripada apa yang aku lihat, iklan-iklan kat atas tu semua "over" dan ada yang tak masuk akal, tapi masih boleh diterima kerana kreativiti yang genius dan yang paling penting audience faham apa maksud iklan yang nak disampaikan! Itu yang penting.



JADIKAN HARI INI LEBIH BAIK DARI SEMALAM, DAN HARI ESOK LEBIH BAIK DARIPADA HARI INI !!!

KEEP IN TOUCH!!!  =)

5 comments:

  1. Nape buat iklan camniee --' tak senonoh langsung .

    ReplyDelete
  2. Yg chupa chupp tu aku xpaham kenapa semut x serbu gula2 tu..

    ReplyDelete
  3. iklan listerine 2 lawk lahh..tp mcm nak menjatuhan maruah org pn ade gk

    ReplyDelete
  4. wakakaka.. pelik2 nye idea.. siap perah otak nk olah mksd di sebaliknya

    ReplyDelete
  5. nana : haha yg chupa chup tu less sugar, sampai semut xnak makan..

    sy student advert, selalu fikir apsal lah kt Msia xde advert2 cmni, rupanya2, baru tau..mentaliti kita dan perspektif org melayu ni cepat sensitif kot~~ :p hehe...tp bg aku, aku rse benda tu kreatif je..

    ReplyDelete

Nur Sihat - Rahsia untuk anda!