Monday, 16 July 2012

Duit baru dah boleh diambil.!

Petang tadi, Kebetulan aku pergi bank ade urusan sikit. Pastu aku nampak ada sorang pakcik ni pegang duit baru, aku pun tanyalah..

moi : Ni duit baru kan?

Pak cik : U dont say !

Melawak je..haha..

Pakcik tu kata dah boleh tukar dah duit baru. Ade satu bilik khas yang disediakan untuk tukar duit baru. Jangan risau, orang tu takkan tanya apa-apa untuk tukar tu, just bagi tau nak berapa ringgit dan ditukar dengan nilai ape. Untuk tujuan saja-saja pun boleh.

Tapi macam aku kat maybank tadi, untuk RM1, cuma boleh tukar rm100  dan gandaannya je, mungkin sebab dia malas nak kira memandangkan duit tu dah datang dalam satu-satu ikat bernilai 100. Untuk Yang lain boleh tukar berapa pun yang korang nak.


Baca entry ini sepenuhnya...







Dulu aku ingat masa sekolah rendah, kawan aku bawak rm20 yang lama tu..semua jakun, sekarang ni rm20 ringgit dah dikeluarkan semula..bagi aku bagus la kan sebab jarak antara rm10 dengan rm50 yang jauh tu.. Selain akan memberi kesan yang positif kepada ekonomi negara..



Persoalannya, adakah duit seperti ini tidak luntur bila dibasuh macam duit RM5 yang dulu tu.?..

Persoalan yang kedua, adakah duit ni boleh digunakan untuk mesin-mesin seperti cash deposit, mesin air tin, dan mesin tiket layan diri tu?

Sebab ramai yang pertikaikan duit syiling yang baru tu tak boleh guna untuk mesin-mesin seperti diatas. Aku pun tak dapat nak pastikan, sebab tak cuba lagi.

p/s : Hari ni hari pertama wang kertas baru ni diedarkan. : 16.07.2012

JADIKAN HARI INI LEBIH BAIK DARIPADA SEMALAM, DAN HARI ESOK LEBIH BAIK DARIPADA HARI INI !!!

KEEP IN TOUCH!!! =)

4 comments:

  1. http://peaceder.blogspot.com/2012/07/peaceder-4-langkah-untuk-membuat.html.. follow me back

    ReplyDelete
  2. huhu ,,macam pelik je nk guna duit rm20 nanti ni :D

    ReplyDelete
  3. tak sabo nak jumpe dgn duit baru ni...

    http://mohdfaizulosman.blogspot.com/2012/07/visit-to-taiping-hotel-flemington.html

    ReplyDelete
  4. yeaaahhhh...raya nanti boleh dapat duit baru..kikiki
    ada duit rm20 bgus jgk, jimat ruang wallet n xyah kne bwak duit byk2..
    msti mesin2 2 semua xbleh nk terima duit2 baru ni semua (maybe buat sementara waktu ni..)

    btw, done follow kamu..~

    ReplyDelete

Nur Sihat - Rahsia untuk anda!