Saturday, 29 December 2012

Nak guna "saya" ke "aku" dalam blog?

Persoalan ni menjadi tanda tanya yang agak besar la dalam diri aku... especially masa start-start blogging dulu..kalau tengok balik..entry first aku..haaa tuu diaaa..guna "saya" engko!..Sebenarnya aku ni skema..hahaa..Dulu masa sekolah rendah rambut aku sikat tepi kelepet je kat kepala..pakai minyak rambut pun sebab kena marah dengan mak aku..klu tak memang tak pakai..

iiiittttttthihihihittt(bunyi brek xjadi)!!!

Sebenarnya apa yang aku cerita ni...?..back to the main topik la kan..kebanyakan blogger aku tengok guna aku ko je..yang brutal sikit gua lu je bro..ape barang nak saya awak ni kan..tak macho r..!...Sebab kita ni orang melayu..bahasa melayu ni banyak kata ganti diri..kalau macam english diorang guna I or me je kan..nak cakap dengan dengan persident or orang kenamaan pun guna I je..kalau bahasa melayu..ade saya,aku,kekadang tu gelar kan nama sendiri, ada jugak yang manja sikit gelarkan diri dia kita.. 

A  : Kita lapar la..
B  : Kita???..maksud ko aku sekali ke?..aku dah kenyang la..
A  : Tak lah maksud kita, kita la,,(sambil tunjuk diri sendiri)
B  : Ohh!..x boleh cakap "aku lapo" ke?..kan senang aku paham..
A  : =.="

Kalau ada kawan macam si B tu, sila humban dalam gaung..patutnya adapt lah kan..macam la tak pahan-paham..haha..

Tapi ade jugak aku perhatikan blogger ni ada nama samaran..contohnya kalau blog dia nama Bantal Busuk..dia akan gelarkan diri dia sebagai BB..Feeling-feeling J.Lo la ni..So kalau aku Syahmi Elias..boleh lah letak SE..ewwww...macam SY la pulak..Salih Yaakob...haha..(aku suka SY jadi dj..)=P

Aku rasa pemilihan nak guna aku, saya, nama ketiga or keempat dan seterusnya ni bergantung kepada genre entry yang korang bawakkan... Kalau tulis pasal hal peribadi or pandangan sendiri tu, bebaslah kan nak guna aku ke saya..Tapi kalau korang buat entry pasal business ke, or something yang nak attract first impression orang..better guna la yang proper sikit kan..x kan nak aku engko plak..

Aku?..pun tengok jenis entry..kekadang tu tercampur anda dengan korang...sebab pada aku perkataan korang tu macam something wrong somewhere i belong laa...eh!, tiba..sebenarnya kau orang kan..hmm..tak berapa sopan..korang pun boleh la..

Ok lah..cukup lah entry ni kot..XoXo :D publish!..eh..tetiba istanbul aku datang!...=D


JADIKAN HARI INI LEBIH BAIK DARIPADA SEMALAM, DAN HARI ESOK LEBIH BAIK DARIPADA HARI INI !!! 

KEEP IN TOUCH!!! =)


2 comments:

  1. guna apa pun boleh, yg pntg selesa....

    ReplyDelete
  2. ikut keselesaan.
    kalau aku, tengok mood. hahahaha

    ReplyDelete

Nur Sihat - Rahsia untuk anda!